domingo, febrero 03, 2019

Frei (Álvaro Covarrubias)

La Muerte de don Eduardo Frei Montalva
Lo que sigue, es mi versión de los hechos que rodearon la muerte del ex Presidente de la República don Eduardo Frei Montalvacon el fin de aportar al debate público acerca de la verosimilitud de la tesique sostiene que fue asesinado. Lo hago primero por amor a la verdad, además de mi profundaadmiración por don Eduardo, con el cual colaboré activamente durante los seisaños de su gobierno, uno de los más fructíferos de la historia de la República.
Por razones profesionales, en los años ochenta trabajé en el área de la Salud,donde escuché testimonios de personas directamente involucradas en el proceso que terminó con su muerte. Posteriormente, mis fuentes de información son las de dominio público.

LOS HECHOS
Don Eduardo tenía 70 años y sufría de una enfermedad conocida como hernia al hiato, que le impedía hacer una vida normal. Muy molesto por esta dolencia, supo que había un famoso médico cirujano, llamado Augusto Larraín Orrego quien operaba a los pacientes de esa dolencia, logrando erradicar definitivamente el mal. Desesperado por esta molestia, don Eduardo decidió operarse con ese doctor; poniendo sólo como condición, que la intervención quirúrgica debería efectuarse en la Clínica INDISA. Presumo quela decisión de elegir esta clínica para la operación, fue que en esa época, en ella tenía gran influencia el Cardenal Raúl Silva Henríquez. La clínica era dirigida por los doctores: Juan Fierro Morales (Presidente del Directorio y médico personal de don Patricio Aylwin), Alberto Lucchini Albertalli (Vicepresidente del Directorio y médico personal del Cardenal Silva) y Hugo Salvestrini Ricci (Director Médico); todos profesores universitarios de excelencia, de sobra conocidos de don Eduardo. Estos dos últimos habían sido recientemente exonerados de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica, por no ser incondicionales al régimen del General Pinochet. 
La decisión de don Eduardo de operarse, habría contado con la opinión en contra del Dr. Ramón Valdivieso Delauney, ex Ministro de Salud de su Gobierno, que a la sazón actuaba como su médico de cabecera, por considerarque el riesgo de la operación era muy grande.
Cuando el Director Médico de INDISA de la épocael Dr. Hugo Salvestrini,se enteró que en los próximos días don Eduardo sería operado en ella de hernia al hiato, y previa consulta con miembros del Directorio, procedió a notificar al doctor Larraín, que la clínica negaba la autorización para que se efectuara la operación en sus recintos. La razón por la cual se tomó esta decisión, que se le comunicó al cirujano, fue que dicha operación era de alto riesgo, por lo que la clínica - velando por su prestigio - no quería exponerse a la posibilidad de que en ella se muriera un ex Presidente de la República. La explicación técnica que me dio personalmente el Dr. Salvestrini, acerca del riesgo de la operación, es que ese tipo de cirugía requería mucha manipulación en una gran zona del abdomen, por lo tanto la posibilidad de infección era alta. Entiendo que desde hace muchos años, esta operación ya no se realiza
Recibida la notificación de rechazo, el Dr. Larraín procedió a reservar pabellón quirúrgico en la Clínica Santa María, donde se realizó la operación el día 18 de Noviembre de 1981.
Pasados unos días en el post operatorio, el paciente fue dado de alta y enviado a su casa. Estando allí apareció un episodio de fiebre, que hacía prever que había algún problema derivado de la operación. La familia entonces llamó al Dr. Larraín para comunicarle el hecho y éste, que se encontraba en Pucón, les manifestó que esos síntomas eran normales por lo que no deberían preocuparse y no hacer nada. Al día siguiente; viendo los familiares que la fiebre se acrecentaba, volvieron a comunicarse con el Dr. Larraín obteniendo idéntica respuesta; por lo que tampoco se hizo nada. A pesar de este consejo, miembros de la familia alarmados por la situación, consultaron otras opiniones médicas; las que unánimemente coincidieron  en que el caso era grave, pues era presumible que don Eduardo tuviera una infecciócomo secuela de la cirugía y lo que correspondía era re operar de urgencia para tratar de contener dicha infección. Ante esas opiniones, la familia tomó dos importantes decisiones:
1.- Habiéndose convencido de que existía  un cuadro de infección y que se habían perdido valiosas horas para proceder a su solución y en vista a que del Dr. Larraín les recomendó no hacer nada; decidieron relevar a este doctor como médico tratante, para que nunca más atendiera don Eduardo bajo ninguna forma; lo que efectivamente así ocurrió.
2.- Que don Eduardo debía ser operado de nuevo en forma inmediata, para lo cual preguntaron cuál sería el profesional más calificado en casos complejosde cirugía abdominal. Se les indicó que era el Dr. Patricio Silva Garín, a quiénse le encargó realizar la nueva cirugía, solicitándole que a ella asistiera el Dr. Juan Pablo Beca Infante, marido de Isabel Frei Ruiz Tagle.
Don Eduardo fue reingresado a la Clínica Santa María, realizándose la segunda operación el 6 de Diciembre de 1981; a cargo del Dr. Patricio SilvaGarín como primer cirujano y el Dr. Eduardo Weinstein Varanosvski como ayudanteDurante la operación, los médicos comprobaron que el paciente tenía una grave infección en su abdomen, procediendo a seccionar partes de su intestino para controlarla. Durante el trascurso de la operación quirúrgica y sin haber sido convocado, el Dr. Larraín trató infructuosamente de entrar al quirófano, siendo impedido por el equipo médico que estaba operando.
Después de esta segunda operación se inicia el largo período de seis semanas, en que los cuidados intensivos prodigados al ex Presidente no logran salvarle la vida. Incluso, en un esfuerzo desesperado de los médicos para contener el avance la infección, proceden a realizarle una tercera cirugía, también a cargo del Dr. Silva el día 8 de Diciembre de 1981.
En ese período, el tratamiento a don Eduardo estuvo a cargo de distinguidos médicos de Santiago que fueron llamados a colaborar; entre los cuales se destaca la participación del Dr. Sergio Valdés Jiménez, famoso experto en cuidados intensivos, recientemente fallecido. Adicionalmente, durante ese período la familia Frei decidió nombrar a un amigo médico de toda su confianza, el Dr. Patricio Rojas Saavedra;  para que fuera el interlocutor entrelos equipos médicos y la familia; labor que este doctor realizó durante todo el tiempo de la agonía.
Otro esfuerzo que hizo la familia Frei para salvar a su padrebajo recomendación de algunos médicos, fue traer desde EE UU un medicamentoantibiótico nuevo, aún no probado, que se estimaba podría ayudarleSe encargó de la misión de comprar el medicamento y despacharlo a Chile, al Dr. Rodrigo Hurtado Morales, residente en Washington D.C. El dicho medicamente se aplicó, pero aparentemente no produjo ningún efecto positivo en la salud del enfermo.
Finalmente, el 22 de Enero de 1982 se produjo el fallecimiento.
Una vez comprobado el deceso del ex Presidente, se iniciaron los preparativos para sus funerales. En ese momento, el  Dr. Roberto Barahona Silva, jefe del Departamento de Anatomía Patológica del Hospital Clínico de la Universidad Católica, antiguo amigo de don Eduardo y a quién éste en su gobierno había nombrado como el primer Presidente de CONICYT, se comunicó con la familia Frei. Él les manifestó que sería recomendable practicar un embalsamamiento del cuerpo antes de introducirlo en la urna mortuoria, dado que las exequias iban a durar varios días y considerando el estado de infección generalizada del cadáver; ofreciéndose a realizar ese procedimiento con sus equipos técnicos. Obtenido el acuerdo de la familia, el Dr. Barahona procedióa enviar a la Clínica Santa María a los médicos tanatólogos: Dr. Helman Rosenberg Dr. Sergio González; quienes realizaron el procedimiento y - como es habitual en estos casos - sacaron muestras de tejidos del cuerpo que luego guardaron. Sin embargo, en su actuar estos doctores cometieron dos errores, que han complicado enormemente, el caso judicial:
1.- El embalsamamiento se realizó en la misma pieza en que había fallecido el ex Presidente Frei; pero los médicos cometieron el error de no poner el pestillo de la puerta durante el procedimiento. Cuando estaban realizando su tarea, entró inesperadamente a la pieza la Sra. Carmen Frei, quién pudo observar el cuerpo eviscerado de su padre, con el comprensible horror de esa visión para una hija.
2.- Una vez de vuelta al Hospital Clínico de la Universidad Católica, ambos doctores procedieron a escribir el informe del embalsamamiento y guardar las muestras para ser analizadas. A falta de otro formulario, el informe fue escrito en uno que consigna en su membrete: “Informe de Autopsia”; en circunstancia que el procedimiento realizado al cuerpo de Frei fue embalsamamiento y no autopsia.
En la Clínica Santa María no habría podido realizarse una autopsia, primero porque esta institución no tiene el permiso legal para hacerlas, además no cuenta con las facilidades requeridas y por último ningún familiar o médico así lo solicitó, en el caso de don Eduardo Frei.
El informe de la Universidad Católica, sobre el procedimiento de embalsamamiento del cuerpo, más el análisis de las muestras de tejidos, se guardaron en los archivos del Hospital. Cuando muchos años después este informe fue requerido, él fue entregado por su Director el Dr. Luis Castillo Fuenzalida personalmente a la Sra. Carmen Frei y al Tribunal que sustancia el caso del supuesto asesinato del ex Presidente.
En los 18 años siguientes a la muerte del ex Presidente de la República don Eduardo Frei, nadie habló de Magnicidio.
LA TESIS DEL MAGNICIDIO
Por razones de lógica, es imposible probar la no existencia de un hecho. Luego,  en este caso, es imposible probar que el ex Presidente Frei “no” fue asesinado. Lo que se necesita saber es “que es lo más probable” que haya ocurrido y para ello están las pruebas de lo que “sí” ocurrió.
Como puede verse en las páginas anteriores, hay significativos hechos queprueban fehacientemente, que la muerte del ex Presidente se debió a las complicaciones de una intervención quirúrgica de alto riesgo de infección, agravada por la demora – inexcusable desde el punto de vista médico – en la realización de la  segunda operación para neutralizarla.
Por lo que puede saberse de lo que ha trascendido a la opinión pública desdelas voces de  quienes la sustentan, la tesis del asesinato consta de una cadena de hechos y meras suposiciones que no aportan pruebas realesno contradiciendo de modo alguno la versión de que la causa de la muerte fue la septicemia contraída durante la primera operación. Según lo que se sabe de las investigaciones realizadas por el juez Madrid, hay una serie de hechoscontradictorios y vacíos en esta tesis, los que vamos a enumerar:
1.- El juez Madrid lleva 16 años a cargo del caso y aun no emite un dictamen de primera instancia. Si quienes sustentan la tesis del asesinato afirman públicamente que hay contundentes pruebas de ello, legítimamente podemos preguntarnos: ¿Cómo es posible que en tan largo tiempo el juez no haya podido llegar a un fallo con esas pruebasreputadas tan concluyentes?
2.- Uno de los acusados por el juez Madrid  como autor material del crimen, es el Dr. Patricio Silva Garín. ¿Es plausible que el Dr. Silva haya querido asesinar a Frei, si precisamente fue llamado por la familia para que tratara de salvarlo, por sus condiciones de cirujano especialista en alta complejidad, más que por ser amigo y ex Subsecretario de Salud en su Administración? ¿El sólo hecho de haber trabajado en el Hospital Militar durante la dictadura lo inculpa de cometer el magnicidio de un ex Presidente?
3.- El otro acusado por el magistrado como autor material del crimen, es el Dr. Pedro Valdivia Soto, bajo le presunción de haberlo envenenado; introduciendo sustancias tóxicas en su organismo mientras estaba internado en la Clínica Santa María. Si bien está comprobado que este doctor fue miembro de la DINA y que efectivamente en la época trabajaba en la clínica, el único cargoen su contra en este caso, es la versión de alguien que afirmó que, como médico residente de la UCI, pudo haber entrado a la pieza del ex Presidente.
4.- La tesis del envenenamiento queda desvirtuada por el comportamiento del equipo médico durante el período entre la primera operación y la muerte;durante la cual todos los médicos tratantes estuvieron convencidos que estaban luchando con una septicemia contraída durante la primeria operación. Por otra parte, si se hubiera introducido algún veneno en el organismo del enfermo, habrían aparecido síntomas no habituales en el caso, con lo que  necesariamente alguien de los equipos médicos lo habría notado. Si así hubiera ocurrido, es lógico que inmediatamente lo comunicara a los demás profesionales y, de haber persistido alguna duda, se habría pedido realizar una autopsia del cuerpo; procedimiento médico destinado a conocer la verdadera causa de muerte, cuando hay dudas de ello. Sin embargo, al cuerpo de don Eduardo Frei no se le realizó autopsia, pues nadie la pidió, ni la familia ni el equipo médico; lo que supone que todos estaban seguros de cual había sida la causa de la muerte. La pregunta que surge es: ¿Puede un veneno actuar sin dar síntomas perceptibles, para un equipo de médicos tratantes de los más expertos que había en el país, que estaban monitoreando al enfermo con la máxima tecnología disponible a la fecha?
5.- La tesis del envenenamiento se ve también desvirtuada, por el análisis realizado por el experto internacional Dr. Aurelio Luna a muestras obtenidas del cuerpo de Frei; exhumado muchos años después. El experto informó no haber  detectado los elementos letales gas Mostaza y Talio, que los técnicos chilenos Borgel y Cerda decían supuestamente haber encontrado. Estos elementos tóxicosque fueron indudablemente usados por los Servicios de Seguridad de la época: ¿Pueden actuar sin presentar síntomas en sus víctimas?
6.- El juez Madrid acusa a los médicos Rosenberg y Gonzalez en calidad de cómplices del asesinato. Ellos fueron quienes embalsamaron el cuerpo de don Eduardo - con el expreso permiso de la familia -  y sacaron muestras para analizar. Esta acusación queda desvirtuada por un principio de lógica elemental: ningún cómplice de un crimen guarda muestras, que eventualmente lo puedan inculpar. Por lo tanto, el haber sacado y guardado muestras es la mejor presunción de sus inocencias en el supuesto crimen. Adicionalmente, elinforme que escribieron se entregó a la familia y, por supuesto, no avala la tesis del asesinato.
7.- La acusación de la participación en el asesinato ddon Luis Becerra - confeso de ser informante de los Servicios de Seguridad del régimen - es inverosímil, al no señalarse en la acusación que actos directos pudo realizar como chofer para causar la muerte del ex Presidente.
8.-Por lo que sabe la opinión pública, los médicos que tuvieron alguna relación con el caso clínico de don Eduardo Frei, han declarado públicamente y en el proceso judicial, la convicción de que su muerte se debió a un shock séptico derivado de complicaciones post operatorias. En este sentido son especialmente relevantes los testimonios de los doctores Patricio Rojas, que acompañó a la familia y a los equipos médicos durante todo el período post operatorio y Juan Pablo Beca, yerno de don Eduardo, que asistió a dos de las operaciones. Ambos declararon no creer en la tesis del asesinato y afirmativamente opinaron que fue por causas médicas. Se sabe sólo de tres personas de profesión médica que han avalado públicamente la tesis del asesinato. El primero es el Dr. Augusto Larraín, autor de la primera operación,  por razones evidentes de defensa de su prestigio profesional. Las otra dos son las doctoras Michelle Bachelet, quien en  la época se encontraba fuera del país y la Dra. Izkia Sitches, Presidente del Colegio Médico que en la época n no había nacido.
Eduardo Frei Montalva escribió un libro que tituló: La Verdad tiene su Hora. Es de esperar que esa hora no tarde en llegar a este caso, para que no se imponga lo que hoy se llama la pos verdad.

Alvaro Covarrubias Risopatrón
Diciembre de 2018

jueves, agosto 30, 2018

Cryptocurrencies Useless

Show me the money. Bitcoin and other cryptocurrencies are useless.

For blockchains, the jury is still out
AN OLD saying holds that markets are ruled by either greed or fear. Greed once governed cryptocurrencies. The price of Bitcoin, the best-known, rose from about $900 in December 2016 to $19,000 a year later. Recently, fear has been in charge. Bitcoin’s price has fallen back to around $7,000; the prices of other cryptocurrencies, which followed it on the way up, have collapsed, too. No one knows where prices will go from here. Calling the bottom in a speculative mania is as foolish as calling the top. It is particularly hard with cryptocurrencies because, as our Technology Quarterly this week points out, there is no sensible way to reach any particular valuation.
It was not supposed to be this way. Bitcoin, the first and still the most popular cryptocurrency, began life as a techno-anarchist project to create an online version of cash, a way for people to transact without the possibility of interference from malicious governments or banks. A decade on, it is barely used for its intended purpose. Users must wrestle with complicated software and give up all the consumer protections they are used to. Few vendors accept it. Security is poor. Other cryptocurrencies are used even less.
With few uses to anchor their value, and little in the way of regulation, cryptocurrencies have instead become a focus for speculation. Some people have made fortunes as cryptocurrency prices have zoomed and dived; many early punters have cashed out. Others have lost money. It seems unlikely that this latest boom-bust cycle will be the last.
Economists define a currency as something that can be at once a medium of exchange, a store of value and a unit of account. Lack of adoption and loads of volatility mean that cryptocurrencies satisfy none of those criteria. That does not mean they are going to go away (though scrutiny from regulators concerned about the fraud and sharp practice that is rife in the industry may dampen excitement in future). But as things stand there is little reason to think that cryptocurrencies will remain more than an overcomplicated, untrustworthy casino.
Can blockchains—the underlying technology that powers cryptocurrencies—do better? These are best thought of as an idiosyncratic form of database, in which records are copied among all the system’s users rather than maintained by a central authority, and where entries cannot be altered once written. Proponents believe these features can help solve all sorts of problems, from streamlining bank payments and guaranteeing the provenance of medicines to securing property rights and providing unforgeable identity documents for refugees.
Nothing to lose but your blockchains
Those are big claims. Many are made by cryptocurrency speculators, who hope that stoking excitement around blockchains will boost the value of their related cryptocurrency holdings. Yet firms that deploy blockchains often end up throwing out many of the features that make them distinctive. And shuttling data continuously between users makes them slower than conventional databases.
As these limitations become more widely known, the hype is starting to cool. A few organisations, such as SWIFT, a bank-payment network, and Stripe, an online-payments firm, have abandoned blockchain projects, concluding that the costs outweigh the benefits. Most other projects are still experimental, though that does not stop wild claims. Sierra Leone, for instance, was widely reported to have conducted a “blockchain-powered” election earlier this year. It had not.
Just because blockchains have been overhyped does not mean they are useless. Their ability to bind their users into an agreed way of working may prove helpful in arenas where there is no central authority, such as international trade. But they are no panacea against the usual dangers of large technology projects: cost, complexity and overcooked expectations. Cryptocurrencies have fallen far short of their ambitious goals. Blockchain advocates have yet to prove that the underlying technology can live up to the grand claims made for it.
This article appeared in the Leaders section of the print edition under the headline "Show me the money"

How to Fall in Love With Art

How to Fall in Love With Art

By Daniel McDermon
Art is good for you. But it’s not spinach. Its purpose is not to make you healthier or wiser — although that could happen along the way. The reason to nourish a relationship with art is the same as the reason for bonding with other people: to feel more fully human. Just like friendships or romances, these connections can be hard to initiate, and complicated to manage. But it will be worth it. We’re here to help you build confidence in your own taste and make a rewarding place for art in your life. 

Trust Yourself

Remember: You are the expert on you. 
Art can feel too big. Too much. Billions of words have been spilled on the subject, and you’ll never be able to read them all. It’s easy to feel intimidated because you’re not an expert on the Renaissance, or Fauvism, and you can’t quickly articulate the difference between the Baroque and the Rococo.
But it all comes down to one thing: Your own reaction is the one that counts. There is no single right answer. Your response is essential, and it can’t be faked. There is no value in mouthing the conventional wisdom, or in taking the word of an esteemed critic as gospel and convincing yourself that you agree. Identifying your own reaction, in its emotional and intellectual and spiritual dimensions, is the whole point of the enterprise.
You, a person with a genuine interest in art and an open mind, are fully equipped.
You don’t need anything else, really. So let’s go.

How to Look

It's the experience that counts. 
Walking into a roomful of art can be intimidating, even if you’ve done it hundreds of times. There’s pressure: to make the most of it, to absorb it all, to learn something valuable, to impress your date, to feel like you “get it.” Especially if you’re not looking at paintings or sculpture, “getting it” can feel like an undone chore.
Don’t worry about this stuff.
Works of art are just objects, like a refrigerator or a vacuum cleaner. What makes them special is the experience you have with them.
At a big museum exhibition, you’ll probably be confronted with a LARGE INTRODUCTORY TEXT on the wall as soon as you enter. In a commercial gallery, there is often very little on the walls other than the art, although you’ll often find a handout with information about the artist and the work.
Just remember that this isn’t a homework assignment. Are you spending more time reading the text than looking at the images? You don’t have to memorize all the dates and titles. Your most important task is to find something that intrigues you.
Skip past the words for now and plunge ahead.
Here’s one strategy for finding the art that calls to you.
  1. Do a slow 360, looking all the way around the gallery.
  2. Find what sticks out most, whatever it is. It doesn’t have to be the most popular or recognizable thing. Maybe it’s something you love or maybe it’s something you loathe. Doesn’t matter.
  3. Go over and stare a while.

Just Look

Once you’ve found something you want to spend more time with, dive in. But don’t immediately rush over to the label on the wall.
  • Get close. 
  • Look for the marks of the artist’s hand: brushstrokes or chisel marks. 
  • Try to find a tiny flaw, or a trace of color or a shape that you didn’t see at first.
  • Notice whether there’s dust or cobwebs on the top of a sculpture (this is surprisingly common, even in the biggest museums).
  • Now step back a few feet and look at the whole thing again. 
Don’t worry too much about whether it’s good or great or terrible. Just try to see the thing, from every angle you can, and take note of your own reaction. When you’ve done all you can, free yourself to go read the label.
You can’t do this with every piece in a show. So, choose your next work and repeat. There are no points for completeness.

Liking vs. Not Liking

When thinking about a work of art, you can find yourself trying to balance out everything you’ve ever read on the subject: questions about value, rarity, genius, talent and meaning. But there’s no single answer, no test question to address.
See something you just don’t understand? Or really dislike? Try this:
  • Read the text. Here’s where the wall text can be really helpful, giving you context that may change what you initially thought.
  • Figure out what bugs you about the work in question and try to articulate a reason.
  • If something seems wrong, incomplete or out of place, ask yourself: How could it be improved? 
  • Note that your discomfort might be part of the artist’s intention, and consider whether that is worth analyzing. (Sometimes it is!)
Still hate it?
That’s O.K.

Can My Opinion Be ’Wrong’?

The art world is not a dictatorship. Everyone is allowed to form his or her opinion. Doing so is, in fact, essential to the experience. You have permission to dislike what’s popular and to champion what’s unfashionable, whether it’s ancient or contemporary, representational or abstract.
That being said, you’ll have a far richer experience if you don’t think solely about whether or not you like something. Bad art can leave a good impression, and some of the most lasting connections may come from works of art that initially made you uncomfortable, angry or confused. Sitting down with those feelings and sorting out how and why they arose is an illuminating exercise on its own.
And don’t fake it. This isn’t a competition or a test. There’s no prize awaiting you. If something feels gimmicky, or cold, or boring, and resists every attempt to understand it, here’s what to do: Walk away. 
There’s plenty more to see. (Although there is an excellent chance that an artwork like that will linger in your mind, and you may well find that an hour or a day or a week later, that elusive piece of art is the one that’s stuck with you.)
In wandering through galleries, museums and art fairs, I have found that I usually like about 10 percent of what I see, and I love about 1 percent. (Your experience may vary from that, of course.) But that doesn’t mean that the remainder is worthless. The value comes from engagement. It’s not about trying to rack up the highest score. The things you don’t like will teach you a great deal about the things you do.

Aren’t There Experts on This?

Yes, but they can be off-putting. Curators, professors, gallerists and critics have all devoted themselves to the study and appreciation of art. They spend years looking, reading, thinking, writing and talking about it. They know a lot. But you needn’t feel cowed. The experts’ job is not to supply answers that you must commit to. They can instead help you, if you want, to come up with your own questions: "How was something made? What other artwork is relevant? Is there a hidden story or a backing idea that isn’t apparent?"
Remember that an expert opinion is still an opinion. It’s not a judgment that you necessarily have to agree with. Once you realize that, you will likely find these experts extremely helpful, because the truly wonderful thing about them — the New York Times critics very much included — is that they are willing to share their intellectual work with you.

Plan Your Trip

Most important: Have the right goals in mind. 
The realities of art institutions sometimes make it hard to have an intimate personal experience. (Check out the mob in front of “The Starry Night” at MoMA on a summer weekend and you’ll see what I mean.) So here are some pointers to help you out.

Don’t (Just) Hunt Trophies

It’s fine to stand in line for a glimpse of "Girl With a Pearl Earring" or cram yourself into the crowd in front of the Mona Lisa. But your most rewarding experiences will be elsewhere.
Leave room for serendipity. There’s nothing more fulfilling than making a connection with something entirely unfamiliar. At a big museum, take a detour into the less crowded areas. Having a whole gallery to yourself can be magical.

Don’t Overdo It

Your focus is limited. Don’t try to see too much or you’ll burn out. An hour (two, tops) is a good limit. "Spending the day" at a museum may sound nice, but a well-spent hour is often more rewarding.
Loads of museums have special hours, like Friday or Saturday nights, when they tend to have fewer small children and tour groups. These are good times to put in a short visit — just enough time to enjoy yourself, not enough time to get exhausted.

To See the Big Draw, Strategize

At a big museum special exhibition, where the crowds are heavy, overcrowding can be a real problem. Most visitors will start off slow, trying to read every bit of text and look at everything.
So here’s a trick: skip ahead through the first two or three galleries and you’ll probably find more room to breathe. By the time visitors make it to the third or fourth gallery, they tend to be moving faster. Or, if it’s possible, try going through the exhibition backward.
Bonus hint: a blockbuster show often means lighter crowds for the museum’s permanent collection. At the Metropolitan Museum of Art, it’s a good time to linger in the Impressionist galleries, which otherwise teem with tourists.

Fear Not the Contemporary Gallery

Those fancy showrooms in New York or Los Angeles or London are designed to look intimidating, but that’s to make the art look its best, not because you’re unwelcome. And on a weekday afternoon, you can often find a lot more breathing room in a commercial gallery than at a museum. (Also: Galleries don’t charge for admission.)
No idea where to start? Here are some recommendations from our critics.
In a big art city, you can also use See Saw, which maps recommended gallery shows.

A Word on Cellphones

It’s common to see visitors moving through a gallery or museum with their phone camera leading the way, photographing every single work and every bit of wall text. Presumably the idea is to go back and look at the pictures of artworks later.
I’m not here to tell you that that’s a waste of time, but ask yourself if there’s a difference between playing with your nephew and looking at a picture of your nephew.

You’ll get a lot more out of the experience if you look first, and mostly with your eyes. 

Outside the Gallery

To appreciate art, you don't have to be physically near it. 
In a big city, it’s easy enough to have a rendezvous with art, either at a museum, a gallery or through a public work. You can certainly think of a great museum like the Louvre or the British Museum as a kind of cathedral. But you can’t be in the temple all the time. And what if you’re somewhere without ready access to a physical art institution?

Virtual Art

You can build space for art into your life through the internet. But you want to differentiate this experience from an everyday glide through Instagram. Have a spin through one of the vast museum digital collections. There are hundreds of thousands of works available online through the Metropolitan Museum of Art, the British Museum and the Rijksmuseum. On your phone? Try the Google Arts & Culture app, which includes works from hundreds of museums.
Now find one thing you really like. It could be a work that you saw in person that has stuck in your mind, or it could be something entirely new to you. As long as it holds your interest for as long as you look.
Try this:
  1. Stare at it a while. 
  2. Zoom in and look as closely as you can. 
  3. Ask yourself: How many colors are in there? 
  4. If there are faces: What do their expressions say? 
  5. See if you can figure out how it was put together, through layers of paint or the strike of a chisel or the weaving of fabric. 
  6. Look into the corners and inspect every inch. 
  7. Zoom back out, and look anew. What you saw up close will change the big picture.
Now that you have a relationship with that one thing you chose, you could get yourself a print of it (or just print it out) and hang it on the wall. Living with it and seeing it every day will change it again. You’ll likely find that it fades into the background a bit. But once in a while, something in that frame will catch your eye. Take the moment to pause and look again, and all of the time you invested before, staring at the work, will get stirred up in your mind. That’s when you know you have a keeper.